Wist jij al dat in 2021 wereldwijd 27% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd waren? Ik kwam er onlangs achter en had dit percentage iets lager ingeschat. Nu ik erover nadenk.. ik gebruik het zelf eigenlijk ook steeds vaker. Even op de microfoonknop op mijn mobiel klikken en een zoekwoordencombinatie (meestal een vraag) inspreken. Gaat een stuk sneller dan de zin voluit typen.

Hou jij met je bedrijf al rekening met dit hoge percentage spraakgestuurde zoekopdrachten?

Wat betekent het voor ondernemers dat wereldwijd 27% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn?
Eigenlijk is het antwoord heel simpel. Om hierop in te spelen maak je je marketingcontent meer vraaggestuurd. Dus in je content stel je vragen. Content is bijna overal en in verschillende vormen; op je website, in je nieuwsbrieven, je social media kanalen, teksten, afbeeldingen, video’s, weggevers, etc. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de problemen van je potentiele klanten, zodat je gerichte content kan creëren die zich richten op het oplossen van die problemen. Je kunt in een blog een door jouw doelgroep veelgestelde vraag beantwoorden. Hierdoor ben jij relevant en zal de bezoeker je website waarderen en wellicht actie ondernemen waardoor je conversie stijgt (zoals het aanvragen van je weggever of het zoeken van contact).

Sowieso wordt in SEO-land al een tijdje aangeraden om niet langer losse zoekwoorden te gebruiken, maar woordencombinaties en zinnen. Dat sluit perfect aan bij de trend van spraakgestuurde zoekopdrachten, want die zijn meestal langer dan geschreven zoekopdrachten. We nemen het onderwerp marketing even als voorbeeld. Stel je verleent marketing support aan bedrijven. Dan kun je in plaats van de focus te leggen op het zoekwoord ‘marketing’, je met je content beter richten op de vraag ‘Wat is online marketing?’ of: ‘Hoe zet ik online marketing effectief in?’ of: ‘Wat heb ik nodig om te starten met online marketing?’ Formuleer open vragen. En verwerk de antwoorden er dan ook direct in. Dat komt vast en zeker jouw ranking in de zoekresultaten ten goede!

Share This